Hjulen rullar snart in :)

Projektet pepparkakshus ligger tyvärr nere pà grund av materialbrist för tillfället.


Det var lite mer än en vecka sedan som jag pratade om svenska jultraditioner med min familj varvid jag bestämde mig för att konstruera oss ett härligt svenskt litet pepparkakshus. Idéen utvecklades dock snart till ett projektet i den större skalan. Här följer en rapport pà vad som hänt hitintills.

I lördags, för alltsà mer än en vecka sedan drog jag fram stora listan pà ingredisernser. Bikarbonat och ingerfära? Kan man äta det? Jag hade tvà timmars hàltimme i fredags förmiddag varvid jag tänkte göra degen för att ha eftermiddagen fri och sedan kavla ut och grädda grejset en annan dag. Jag kommer in i köket och letar efter ingredisenserna. Jag hittar kanelen och ingefäran men märker snart att den är hel. Alltsà inte malen. Suck! Har du provat att mala kanel nàgongàng? Köp färdigmalen. Det tar mycket längre tid än vad du tror. Jag sätter iallafall igàng och maler bàde kanelstängerna och ingerfäran och lagom svettig märker jag att det börjar bli dags att dra sig tillbaka till skolan. Senare när jullovet har börjat kommer jag tillbaka, med nya fina ingredienser i ryggsäcken. Jag har dà allt förutom sirapen för den fanns inte att fà tag i. Med socker i och smör i bunker drar jag igàng en sirapslösning men tyvärr liknande den mest vatten. Jag ställer den heta kastrullen i fönstret och för första gàngen önskade jag att det vore kallare här i Frankrike. Jag önskade till och med snö att ställa kastrullen i. Men eftersom vi inte har nàgra präktiga minusgrader här tar det sin tid att kyla en het kastrull med sirap...... bla bla. Framàt midnatt är degen färdig. Nu hade jag ett val att göra. Antingen grädda nu eller sen. Jag valde nu. Alltsà, sätter jag igàng och kavlar ut mina nya fina bruna väggar. De läggs in i ugnen varvid jag märker att bikarbonaten hade en väldigt uppblàsande effekt pà degen när den kom i ugnen. När jag gàr och lägger mig klockan tre har jag gjort alla väggar. Välisolerade, väldigt verklighetstrogna är dom.

Igàr var jag pà fest ända tills idag. Jag har en klasskamrat som har en vän som fyllde arton. Hon hade hyrt en lokal làngt ute i vischan tillsammans med en annan tjej som ocksà fyllde vuxen. Vi dansar och gör sànt som kan tänkas göras pà en fest. I Frankrike ingàr även mariuana-rökning i bàde flaskform med vatten och bubbelbubbel och vanlig cigarrettform bland sàdant som kan tänkas göra pà en normal fest. En kille är visst nàn sorts dealer av shit och säkert av andra saker ocksà om man fràgar snällt. Om nàgon i sagt mig i sverige att de rökte nàgot starkare än tobak skulle jag blivit väldigt fövànad och troligtvis fràgat personen om det inte vore bättre att sluta vara drogmissbrukare. Mariuana skulle jag tro är ungefär lika vanligt som vanlig tobak i Sverige. Dagens sanning följer och övslöjar att jag estimerar att ungefär hälften av mina klasskarater röker mariunana när de är pà fest.  Ungefär tio personer drar nog en shit minst en gàng i veckan. Av mig fick födelsedagsbarnet en otroligt snygg staty av en modern konsnär som avbilde rättvisans gudinna och hennes tre bästa vänner hade slagit ihop sig pà en arabisk pipa. Hälften sover ovanpà varandra och resten pà annan valfri möbel eller golvplanka. Jag lade mig pà ett bord. Klockan 8 àker jag hem till min värdfamilj och fortsätter konstruktionen av mitt pepparkashus.

Det var nu dags att limma ihop bitarna. Tvà liter kristyr senare var det slut pà florsocker bàde i vàrat hus och i affären. Min far kom alldeles precis tillbaka efter att ha skjutsat hem Adelines vän som sovit över här inatt. Att han hade med sig mera florsocker gjorde mig väldigt glad. Efter käket som vi ska käka snart ska jag dra pà smarties, klistra fast balkongräcket och dekorera fint med snö.


God Jul
//Jonn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0