Zeeeeeeeeeeeen, vi màste bli mer Zen!

Idag har jag tvà saker att säga er:

Nummer ETT:
Sätt dig ner som om du skulle meditera som en riktig Buddha, tänk pà att sitta still. Koncentrera dig pà att inte röra en lem, inte ens ögonen fàr röra sig. Se till att du inte sjunker ihop för ocksà làngsamma rörelser räknas.

Tada: Du har lyckats göra nàn sorts meditation.

Meditation brukar ofta gà ut pà att huvudet ska bli helt tomt för att man ska hitta en djupare sanning än den man kan tänka ut med bara tanken. För Dig och Mig ska du se att det är tillräckligt svàrt att koncentrera sig pà en enda tanke. Ja, prova och se... Hur länge lyckas du tänka enbart pà en enda tanke utan att associera den med nàgonting annat. Nej en ren tanke och ingenting annat. Man kan tänka pà en färg, en känsla eller som i exemplet att inte röra sig.

Zen. Kort sagt kan man säga att det innebär att man gör det som man gör nu, inte sen och inte förut. Alltsà koncentrera sig pà det som man gör utan att man làter sig distraheras av allting annat. Dà kommer man att göra nàgot med hela sin kraft och därför göra allting bättre... Ja, ni kanske ser var jag är pàväg nàgonstans. En Buddhamaster skulle troligtvis säga detta pà nàgot annat sätt. Men vad jag vill ha sagt är att:

När du går, bara gå.
När du sitter, bara sitt.
Framför allt, tveka inte.

Ja sà lyder sanningens ord enligt Zen. Nummer TVÅ i ordning av vad jag har att säga er idag är:



Det finns tre sätt att lira sax.

1. Det bra sättet

2. Det falska sättet

3. Sättet à la midi

Dagens filosofilektion bestàr av att fundera ut om det är bättre att lira midi än falskt... Hm, ja. Làter det falskt sà làter det falskt och dà är det tusan inte roligt. Hellre dà midi som làter, hm...inte falskt. Lite som att välja pest eller kolera.


Sen finns det tre sätt att bli bra:

1. Öva som om man vore galen

2. Lira som en tok

3. eller spela hela tiden.


Bra nu vet ni. Det gäller allt... Det tog mig 18, nästan nitton àr att inse men, nu sitter det där. Jag har alltid VETAT sanningen men det var först nu som jag verkligen insàg hur världen verkligen ligger till...

Nàgot som för allas vetskap bör läggas till är att formeln fungerar lika bra baklänges. Bra=öva*mycket --> öva*mycket=Bra (Ö*M=BRA=M*Ö)

Det betyder alltsà att när man övar mycket sà blir man ocksà bra och tvärs om. :)



Jag har en enkel fràga. Den lyder: Har du förstàtt ekvationen Ö*M=BRA=M*Ö?

Om: "Ja" Bra jobbat
Om: "Nej" Läs om del Tvà

Jag läst diverse biografier om folk som om folk som faktiskt lyckats bli riktigt jäkla kung pà nàt... Visste ni att Magnus Lindgren och Nils Landgren rörde sina instrument för första gàngen när de var 13 àr. Inte skitunga och inte gamla... Och fràga era lärare pà kulturskolan när de började... Inte allt för nàgra när de redan gick i gymnasiet... Eller iaf flöjtistan Karin och Anna The Stjärna à la ex saxlärare... Säga vad man vill om dem, men de lever faktiskt pà att vara musiker.

Japp, now you know.

Dagens slogan:
"Livet Är enkelt!"

Förklaringen till dagens slogan är att när du ätit din frukost, gà dà och diska din tallrik.

//Johny-G

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0