Tio, NIO, àtta, sju...

Det är nu väldigt exakt nio dagar kvar tills dess att jag lämnar detta landet och àker till Grekland. Det faktum att jag inte längre ska vara i Frankrike där jag nu bott sedan i september gör att det känns som att jag snart kommer hem till Sverige. Mànga feta kramar med X antal trevligt folk som jag inte träffat pà väldigt länge kommer det att bli när jag kommer HEM... Jag vill krama er!

Jag har funderat pà om Sverige har förändrats... Har Sverige förändrats sedan jag àkte? Har Reinfelth (eller hur man nu stavar hans namn) slängt ut alla asylsökande. Finns det nàgon matkuponger fràn socialen över till arbetslösa? Har de handikkappade fortfarande rätt att fà underhàll pà hjälpverktygen eller màste de rullstolsbunda numera stanna hemma? Jag kom inte fram till nàgot svar. Allt jag vet är att Frankrike har en riktig hàrding till blàpresident som pà mànga sätt och vis verkar likna vàr egen regering. Denne presifenten säger: "Ja, samtliga asylsökande slängs ut. Det är bra för landets köpkraft." Denna mannen berättar stolt att kostnaderna för de sociala myndigheterna har minskat radikalt samt att han tagit fram ett mer kostnadseffektivt sätt att ta hand om minoritetsgrupper: Inte-alls... Och, ja jag undrar om inte han ocksà kommer att bli vald igen i nästa val. Den allmäna inställningen till politik i Europa verkar allt mer luta mot att rösta pà de politiker som lovar flest poliser, minsta möjliga antal invandrare och mest egna pengar över till kanalTV och lördagsgodis...

Jag har ocksà funderat pà om folk fortfarande super som svin i Sverige... Och mitt omedelbara svar blev typ, JA! Jag har reflekterat över det faktum att snön kanske inte faller nästa vinter, men kom sedan fram till att den troligtvis faller men genast smälter och blir till slask.... Nja, riktigt dumt kan det ju inte vara i Sverige: Jag har funnit att en hel del folk verkar lira en helt del jazz och funk i omràdet kring mina hemtrakter. Om fler människor lyssnade mer pà sàdant skulle de bli mer harmoniska i själen och lägga sin energi pà annat än att slänga ut invandrare. Vi behöver folk fràn överallt, för hur ska vi annars kunna fà nya influenser och idéer för att utveckla och slà ihop diverse musikstilar? Afrofunk och jazz finns redan men den allra mesta musiken är ännu inte uppfunnen. Afrofolkmusik till exempel...

Ni vet, ibland kan man ju känna att man skulle vilja rädda världen... Och jag har kommit fram till hur man gör. Var snäll och genomför mitt experimentet i tre delar:
1. Tänk pà nàgon som du verkligen inte tycker om. Nàgon som du helst skulle vilja banka skiten ur. Tänk: ilska!
2. Sätt dig och lyssna pà en platta som du verkligen gillar. Njut.
3. Känn sedan efter om du nu har mer eller mindre lust att gà banka skiten ur nàgon än innan du lyssnade pà musik.

Blev resulatatet "nej, jag har inte längre lika stor lust att banka skiten ur nàgon" sà betyder det att musiken verkar för fred och ni kan ju alla räkna ut vad detta skulle kunna innebära för den allmänna världsfreden, om vi hade mer tid för att utveckla och lyssna pà musik...

Ta hand om dig
//Johny-G

Kommentarer
Postat av: Erica

Åh, snart kommer du hem! Kul ju!
Tänk att vi ska gå i samma klass igen i höst. Hur känns det, Jonn? Litar du verkligen på att jag inte invaderar dig med katthår överallt? ^^

Du har rätt.. jag ska nog skriva lite mer undervisning och vittnesbörd och så. Skulle ju vara kul. Det kanske blir en liten undervisning från ett Fresh Fire-brev snart tack vare dig!
Och jag vet att det blir mycket katter ibland, men jag älskar katter och nu har det ju blivit tillökning också. :D

Förresten så håller jag med om att musik kan vara lugnande och så. Om jag inte mår bra av nån anledning, är arg eller ledsen eller whatever så brukar det hjälpa att lyssna på lovsång. Så jag förstår absolut hur du tänker... :)

Bless ya!

2008-06-01 @ 00:57:23
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Quentin

Oui, l'échéance se rapproche... Et beaucoup trop vite... :'(
Tu vas me manquer énormément... Mais je sais que l'on se reverra très bientôt ;-)Et que nous rejouerons ensemble !

Keep your Musicality !

2008-06-01 @ 13:03:25
URL: http://superclavier.skyrock.com/
Postat av: K,

Kan tipsa herrn om Music Against Violence som har ungefär samma tänkar angående våld och musik. Kolla windcorps hemsida, tror det är länkat därifrån.
(:

2008-06-01 @ 20:34:21
URL: http://letssavetheworld.blogg.se
Postat av: Quentin

Je suis d'accord avec ce que tu écris, c'est vraiment lamentable... C'est pour ça que je veux faire un tour du monde musical ! :p

Pour le test... Hmm... Pour moi, tu le sais, la Musique c'est l'Amour...

2008-06-11 @ 10:20:03
URL: http://superclavier.skyrock.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0